4. Opetat ja ohjaat oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman mukaisesti
5. Toteutat opetusta pedagogisesti perustellen
5.2 Käytät pedagogisesti perusteltuja, monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä
Onnea on päästä opettamaan omaa vahvinta substanssiosaamistaan nuorille ja innokkaille opiskelijoille.
Sairaanhoitajan/terveydenhoitajan perusopintoihin kuuluu naisen ja perheen hoitotyö ja naistentaudit 6op, opintokokonaisuus toteutetaan kuudennella lukukaudella.
Opintokokonaisuuden osaamistavoitteet ovat:
Opiskelija
- osaa soveltaa hoitotyön prosessia naisen, lasta odottavan perheen, synnyttäneen äidin ja perheen ja vastasyntyneen hoitotyössä
- osaa toteuttaa terveyttä edistäviä menetelmiä naisen, miehen ja monimuotoisen perheen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa hoitotyötä ottaen huomion naisen ja perheen hoitotyön erityispiirteet
- osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa naisen ja perheen hoitotyössä
- osaa kuvata ja selittää tavallisimmat naisen ja perheen hoitotyöhön sekä naistentauteihin liittyvät laboratorio- ja röntgentutkimukset. Osaa ohjata ja valmistella tutkimuksiin.
Osaamistavoitteiden pohjalta olen työstänyt opintokokonaisuutta. Perehtymällä kirjallisuuteen ja ajankohtaisiin tieteellisiin tutkimuksiin aloitin opintojakson rakentamisen. Minulla on myös pitkä työhistoria ja tuoretta tietoa käytännöstä, sitä hyödynnän opetuksessa.
Perehdyin suunnitteluvaiheessa erilaisiin pedagogisiin menetelmiin, hyviksi lähteiksi osoittautuivat esim. Lapin amk:n oma julkaisu: Innostusta oppimistilanteisiin sekä amokin videoita läpikäymisen pedagogiikka, aktivoivat työtavat ja täydellinen opetusmenetelmä. Tärkeää on miettiä minkälaisella toiminnalla osaamistavoitteet ovat saavutettavissa. Uskoisin, että opetus tilanteen rytmittäminen eri menetelmillä edistää opiskelijoiden aktivointia ja kiinnostus aiheeseen säilyy ja kiinnostus älypuhelimeen vähenee...
Hauskoja tilanteita sattui tunneilla. Olin suunnitellut intoa puhkuen näyttelykävely periaatteella opetustapahtuman. Opiskelijat olivat sangen tyytymättömiä, he olivat halunneet kuulla minun esimerkkejä käytännöstä. Itselle tuli hieman ristiriitainen olo, mutta näyttelykävely toteutettiin.
Padlet alustaa olen nyt paljon käyttänyt opetuksessa. Jaan opiskelijoille pieniä osa-alueita opintokokonaisuudesta, he työstävät aiheesta powerpoint alustuksen ja esityksen jälkeen keskustelemme aiheesta. Padlet toimii mielestäni hyvin myös tenttimateriaalin keräysalustana. Olen myös luonut "itseopiskelumateriaalipadlettejä"
Tässä muutamia esimerkkejä:
https://padlet.com/helena_kari/owj066e5ip2g
https://padlet.com/helena_kari/yv1r3vcse9mm
https://padlet.com/helena_kari/gauj5oh76zz8
Mielestäni opettajana minun tulee toimia innostaen oppimaan ja hakemaan tietoa. Esimerkkien avulla selvennän asioita, koska työhistoriani on Meri-Lapin alueella, myös esimerkit ovat sellaisia, että jostakin asiayhteydestä tapauksen voi ehkä tunnistaa. Sairaanhoitajaopiskelijaa velvoittaa sama vaitiolovalvollisuus, kuin valmista sairaanhoitajaa ja minun kertomani esimerkit jäävät luokkatilan sisälle.
Valmistuvan terveydenhoitaja ryhmän kanssa käytin opetusvälineenä facebookia. Suljettuun ryhmään linkitin uusia tutkimuksia ja hyviä aiheeseen liittyviä nettisivuja, kurssin edetessä myös opiskelijat linkittivät mielenkiintoisia artikkeleita ja tutkimuksia. Facebook on erittäin hyvä opettamisen työkalu.
Lähteet:
Hyppönen, O. & Linde´n S. 2009. Opettajan käsikirja - opintojaksojen rakenteet, opetusmenetelmät ja arviointi. Teknillinen korkeakoulu. Viitattu 12.2. 2017 http://lib.tkk.fi/Reports/2009/isbn9789622480637.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti