Osaamistavoitteet:
10. Sovellat
opetuksessa ja ohjauksessa kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaamistasi
10.1
Ymmärrät kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden vaikutuksen koulutukseen ja
opettajan työhön
10.2 Tiedät
ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun kansainvälisyysstrategien ja käytänteet
Kansainvälisyys
ja monikulttuurisuus ovat nykypäivänä osa jokaista opinahjoa. Peruskoulussa
maahanmuuttajat ovat mukava perusopetuksessa, lukioon ja ammatilliseen
koulutukseen tulee vaihto-oppilaita ja meiltä lähtee oppilaita vaihtoon.
Maailman katsomus laajenee, matkailu avartaa. Useassa oppilaitoksessa
toteutetaan englanninkielisiä tutkintoja.
Kansainvälisyys
on useita kansoja yhdistävä ja monikulttuurisuus on nyky-yhteiskunnan
kulttuurista monimuotoisuutta. Monikulttuurinen yhteiskunta sisältää useita
erilaisia kulttuurisia, uskonnollisia ja maailmankatsomuksellisia ryhmiä.
Opetushallitus
edistää suomalaisen koulutuksen kansainvälistymistä, päättäen
opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden kansainvälistämistavoitteista,
antaa asiantuntijatukea sekä jakaa tietoa ja valtionavustuksia koulutuksen
järjestäjille oppilaitosten kansainväliseen toimintaan sekä edistää toimialan
kansainvälisten yhteyksien syntymistä. Tavoitteena on tukea suomalaisen
koulutuksen kehittymistä ja verkostoitumista kansainvälisyyttä hyödyntämällä.
(Opetushallitus 2017)
Tämä päivänä
ammatillisen koulutuksen opiskelijoilta edellytetään kansainvälisen koulutuksen
valmiuksia. Tämä näkyy osaamisvaatimusten painottumisena entistä enemmän
kielitaitoon, sosiaalisiin taitoihin sekä vieraiden kulttuurien ja muiden maiden
työelämän tuntemukseen. Koko yhteiskunta hyötyy, kun tulevien ammattilaisten
osaaminen vastaa kansainvälistyvän talouselämän ja monimuotoisen yhteiskunnan
tarpeita. (Vahvuutena kansainvälisyys 2010)
Kansainvälisen
toiminnan suunnitelmallinen johtaminen ja toteuttaminen sekä näkyvyys parantavat
koulutuksen laatua ja kohentavat imagoa sekä tuovat koulutukseen motivoituneita
opettajia ja opiskelijoita. Valmistuvien opiskelijoiden ammattitaito vastaa
työelämän vaatimuksia. Kansainvälistyvän toimintaympäristön muutos
suomalaisille on haaste, johon ammatillisen koulutuksen on vastattava.
(Vahvuutena kansainvälisyys 2010)
Kansainvälisen toiminnan strategian
suunnittelussa on hyvä ottaa huomioonmm. seuraavat seikat:
✓✓ Monikulttuurisessa
ympäristössä
toimimisen osaaminen on osaammattitaitoa.
✓✓ Monikansallisten
yritysten sisäinen
työkieli on usein englanti,mutta myös muiden kielten hallinnan
tarve lisääntyy.
✓✓ Yhä
useammin työpaikoilla toimitaan
monikulttuurisessa työyhteisössä japalvellaan monikulttuurisia asiakkaita.
✓✓ Kansainvälinen
yritystoiminta vaatii
kielten lisäksi taitoa toimia erilaisissa
toimintakulttuureissa.
✓✓ Julkinen
sektorikin palvelee entistä
monikulttuurisempaa asiakaskuntaa. (Vahvuutena kansainvälisyys
2010)
Lapin
ammattikorkeakoulun hyvinvointipalvelujen osaamisaloilla kansainvälistyminen
pohjautuu kansallisiin koulutuspoliittisiin linjauksiin, Lapin amk:n
strategiaan sekä Lapin amk:n kansainvälistymissuunnitelmaan.
Hyvinvointipalveluiden
osaamisaloilla koulutuksien opetussuunnitelmissa ja opetuksen toteutuksessa
huomioidaan kansainvälisyys osaaminen kompetenssina (internatiol competence)
Kansainvälisyys
osaamisen tavoitteet:
- opiskelija hallitsee oman alansa työtehtävissä ja niiden kehittymisessä tarvittavan kirjallisen ja suullisen taidon vähintään yhdellä vieraalla kielellä
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten henkilöiden kanssa
- osaa hyödyntää oman alansa kansainvälisiä tietolähteitä
- ymmärtää kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
Osaamistavoitteet on sisällytetty
koulutuksien opintojaksoihin.
Hyvinvointipalveluiden
osaamisaloilla on yksi englanninkielinen koulutus, Bachelor of Heath Care, tätä
koulutusta pyritään hyödyntämään myös suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa
tarjoamalla englanninkielistä yhteisopetusta.
Lapin ammattikorkeakoulun
opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista vaihdossa, jossakin
yhteistyökorkeakoulussa. Opiskelijat suorittavat pääsääntöisesti vaihdot
harjoitteluna. Koulun tavoitteena on myös motivoida opiskelijoita myös
suorittamaan teoriaopintoja kansanvälisissä kumppanuus korkeakouluissa. Vaihdon
minimikesto on 3kk eli 90 päivää.
Tälläkin hetkellä minulla on ohjattavana seitsemän
opiskelijaa vaihdossa, Kreikassa, Portugalissa, Ugandassa, ja Englannissa.
Ohjaus tapahtuu pääsääntöisesti sähköpostin välityksellä.
Kemin kampuksella siis toteutetaan
kansainvälistä nursing-koulutusta. Opiskelijat ovat hakeutuneet koulutukseen
ympäri maailmaa. Kansalaisuuksia on useita: venäläisiä, afrikkalaisia,
amerikkalaisia, nepalilaisia, kiinalaisia ja suomalaisia. Olen opettanut kaksi kurssia
kansainväliselle ryhmälle; naisen ja perheen hoitotyö sekä lapsen kliininen
hoitotyö. Alkuun minua jännitti oma kielitaitoni, mutta opiskelijat ovat olleet
armollisia. Kurssit olen suunnitellut suomenkielisen kurssin pohjalta. Toteutuksessa
olen käyttänyt paljon ryhmätöitä ja pieniä tuntiryhmätehtäviä, kansainvälisillä
opiskelijoilla on mielestäni hyvät tiedonhaku taidot. Luennot olen pyrkinyt
tekemään kahdella kielellä, jotta opiskelijat oppivat myös suomea. Opiskelijat
ovat kuudennen lukukauden opiskelijoita ja osalla heistä on jo todella hyvä
suomen kielen taito.
Minun opettamani aiheet
vaativat kansainvälissä opetuksessa myös kulttuureihin tutustumista. Tärkeitä
seikkoja ovat mm:
- Miten miehen ja naisen roolit määrittyvät?
- Miten lapsiin suhtaudutaan?
- Mikä on kulttuurissa keskipisteenä: yksilö, perhe vai yhteisö?
- Miten ja mitkä uskonnot vaikuttavat kulttuuriin?
- Millaisia elämänarvoja ja elämänfilosofiaa kulttuuri sisältää?
- Millaisia elintapoja suositaan? (Pollari & Koppinen, 2011)
Esimerkiksi ympärileikkaus eli
silpominen on yleistä Afrikassa, Lähi-idässä ja Etelä-Aasiassa. Länsimaissa
silpominen on yleisesti paheksuttua ja laissa kiellettyä. Suomessa ei ole
erillistä lakia, vaan asiaa tutkitaan törkeänä pahoinpitelynä. Näihin asioihin
opetuksessa kerron aina Suomen kannan sekä korostan naisena olemisen tärkeyttä
ja oman kehon arvostamista.
Toisaalta kulttuurien kirjo
antaa opetuksella todella paljon, opiskelijat kertovat mielellään oman maansa
käytänteistä tai hoitokulttuureista. Mielestäni eri kulttuurien tuntemus on
opetuksen voimavara. Olen pyrkinyt luomaan tunneista rentoja ja
vuorovaikutteisia. Tuntien jälkeen opiskelijat usein jäävät juttelemaan. Opiskelijat
ovat mielestäni hyvin sopeutuneet Kemin opiskelijaelämään, mutta ovat hyvin
vähän tekemisissä suomalaisen opiskelijoiden kanssa, se on harmi.
Viikonloppuisin he järjestävät juhlia omalla porukalla, mutta kutsuvat joukkoon
uusia kansainvälisiä opiskelijoita. Ehkä enemmän pitäisi järjestää
yhteisopetusta suomenkielisen ryhmän kanssa.
Tiina Hurme (2013) Pro gradu
tutkielmassaan tutkinut kansainvälistä sairaanhoitajakoulutusta Suomessa ja
koulutuksessa toteutuvaa kliinistä harjoittelua ja ammatti-identiteettiä. Harjoittelua
edistävinä tekijöinä erottuivat opiskelijoiden saama opetus ja ohjaus, hyvä
vuorovaikutus potilaiden ja opiskelukavereiden kanssa ja oma työskentely.
harjoittelua estäviä tekijöitä olivat kielimuuri, hoitajien asenne, ajanpuute
ja kuoleman kohtaaminen. Ammatillisen identiteetin kehittymistä kuvasivat
käsityksen muuttuminen sairaanhoitajan työstä, sairaanhoitajan ihannekuvan
muodostuminen ja itsensä näkeminen tulevaisuuden hoitajana. Tutkimuksen johtopäätöksissä
todetaan, että kansainvälisten opiskelijoiden kielikoulutusta ei voida korostaa
liikaa sekä harjoittelupaikan hoitajien asennekasvatukseen kansainvälisiä
opiskelijoita kohtaan on syytä panostaa. (Hurme. 2013)
Löysin aiheesta myös toisen
mielenkiintoisen Pro gradu-tutkielman. Sanna Pirinen (2015) on tutkinut
Suomessa opiskelevien kansainvälisten sairaanhoitaja opiskelijoiden
opinnoissaan kokemat haasteet ja niistä selviytyminen. Tutkimuksen
johtopäätöksissä käy ilmi, että kielelliset haasteet tuottivat kansainvälisille
opiskelijoille stressiä ja aiheuttivat vaikeuksia selviytyä käytännön
harjoittelusta. Joskus jopa käytännön harjoittelupaikan saaminen edellytti
riittävää suomen kielen taitoa. Riittäviin kielellisiin valmiuksiin olisi
Pirisen mukaan syytä panostaa enemmän. Joillekin opiskelijoille oli tullut
yllätyksenä, että käytännön harjoittelupaikkojen henkilökunta ei suostunut
puhumaan englanniksi, vaan opiskelijoiden oli pakko pärjätä suomen kielellä.
Koulutuksessa olisi syytä huomioida tämä asia lisäämällä suomen kielen
opetusta. Myös opettajien riittävä englannin kielen taito on tärkeä osa laadukasta
opetusta. Tutkimuksessa kävi ilmi myös, että opiskelijat kaipaavat enemmän
aikaa opettajan henkilökohtaiseen ohjaukseen. (Pirinen 2015)
Tässä vielä tarjoumapäivänä
toteutettu kansainvälinen opintojakso Idän ihmeet, hoitotyötä Intiassa.
Mukavaa hiihtoloman loppua toivottaa Helena
Ps. Kuvassa minä olen isompi varjo :)

Lähteet:
Opetushallitus 2017. Kansainvälinen toiminta. Viitattu
9.3.2017. http://www.oph.fi/opetushallitus/kansainvalinen_toiminta
Pirinen 2015. Suomessa opiskelevien kansanvälisten
sairaanhoitaja opiskelijoiden opinnoissaan kokemat haasteet ja niistä
selviytyminen. Pro gradu-tutkielma. Pro gradu –tutkielma. Terveystieteiden
tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto. Viitattu 9.3.2017 http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20150650/urn_nbn_fi_uef-20150650.pdf
Pollari & Koppinen 2011. Maahanmuuttajan kohtaaminen ja
opettaminen. PS-kustannus. Juva.
Vahvuutena kansainvälisyys. Kansainvälisen toiminnan
strateginen suunnittelu ammatillisessa koulutuksessa 2010. Oppaat ja käsikirjat
2010:10. Opetushallitus. Juvenes Print – Tampereen yliopistopaino Oy. Tampere.
Viitattu 9.3.2017 http://www.oph.fi/download/127195_Vahvuutena_kansainvalisyys_-_Kansainvalisen_toiminnan_strateginen_suunnittelu_ammatillisessa_koulutuksessa.pdfunnittelu
Hurme 2013.
Kansainvälinen sairaanhoitajakoulutus Suomessa –kliininen harjoittelu ja
ammatti-identiteetti opiskelijoiden kuvaamana. Pro gradu –tutkielma. Terveystieteiden
tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto. Viitattu 9.3.2017 http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20140007/urn_nbn_fi_uef-20140007.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti