Osaamistavoitteet:
11 Tiedät ja hyödynnät yrittäjyyttä tukevia, työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä
11.1 Kuvaat ammatillisen koulutuksen /korkeakoulun toimintaympäristön
11.2 Tiedät opettajan työhön liittyviä sisäisiä ja ulkoisia verkostoja ja niiden toimintoja
Opettajaopintojen viimeinen blogipostaus... vaikea lähteä kokoamaan asiasta ehjää kokonaisuutta. Opiskelu verkosto-osaamiseen alkoi jo 14.9.2016 pidetyssä Yrittäjyyskasvatuksen teemapäivässä. Päivä oli mielenkiintoinen. Aikaa on kulunut, mutta tärkeitä asioita on jäänyt mieleen. Veli-Matti Lamppu Suomen yrittäjistä kertoi, että suurin osa työpaikoista syntyy pieniin ja keskisuuriin (pk-) yrityksiin ja yrittäjyyden kirjo kasvaa, isot muutoksen trendit vaikuttavat myös yrittäjyyteen: globalisaatio ja digitalisaatio.
Teemapäivästä jäi opettajaopiskelijalla mieleen myös, että nuoret tekevät tulevaisuuden, ovat rohkeita kokeilemaan ja näkevät tulevaisuuden positiivisena. Eri koulutusasteisiin yrittäjyydestä kertova hyvä linkki on minun polkuni, linkistä löytyy Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen strategia ja toimintaohjelma 2016-2020. Opettajana minun tulee toimia yrittäjyyden edistäjänä ja siihen pitää olla intoa, kykyä ja halua.
Lapin ammattikorkeakoulun strategissa yrittäjyys näkyy yhtenä painopistealueena:
- Turvallisuusosaaminen
- Etäisyyksien hallinta
- Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen
- Arktinen yhteistyö ja pohjoinen rajaosaaminen
- Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Lapin ammattikorkeakoulu muuttuva toimintaympäristö jalostaa osaamistaan ja elinvoimaan pohjoisen toimijoiden tarpeisiin. Opetusta on pyritty tiiviisti integroimaan TKI-toimintaan, jota tehdään läheisessä yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa. (Lapin Amk 2018)
Linkistä löytyy kaikkien ammattikorkeakoulujen TKI toiminta koskeva rakenteellisen kehittämisen selvitys
TKI toiminnan strategia ja painopistealueet Lapin amk:ssa ovat:
TKI-toiminnassa toiminnassa itse olen noviisi, mutta osaamiseni karttuu koko ajan. Aloitin keväällä TKI-osaajavalmennuksen, kouluksen tavoitteena on kehittää mm. hanke eli projektiosaamista. Osaajavalmennukseen osallistuu valmennettavia ympäri Suomen ammattiorkeakoulujen ja tavoitteena on edistää verkostossa yhteisiä tavoitteita, onnistua kansallisissa ja kansainvälisissä rahoitushauissa ja muotoilla uusia koulutus- ja palvelutuotteita globaaleille markkinoille. Tavoitteena on myös saada valmiuksia vastata alueellisten tai kansallisten yritysten ja muiden toimijoiden tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Koulutukseen kuuluu vuoden aikana lähipäiviä sekä itsenäistä työskentelyä. Tällä hetkellä olemme kehitelleet hankeideaa yhdessä Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Lahden ammattikorkeakoulun ja tavoitteena saada hankehakemus ensisyksyn ESR-rahoitus hakuun. Hankkeen työnimenä on vanhana 24/7, hanke liittyy toimintakykyyn, hyvinvointiteknologiaan ja green care ajatteluun. Enempää en voi vielä paljastaa, ettei meidän loistavaa ideaa kopioida...
Hankkeen yksi tärkeä tavoite on yritysten integoiminen hankkeeseen sekä opiskelijoiden osaamisen vahvistaminen vanhustyön, hyvinvointiteknologian ja green caren saralla.
TKI- osaajavalmennuksessa pyrimme vastaamaan digitalisaation ja globalisaation haasteeseen. Suoraavilla lähipäivillä keskitymme digitaalisiin oppimisympäristöihin ja etäpalveluohjaukseen. Nyt olemme jo luoneet verkostoja sosiaalisessa mediassa: Twitterissä ja LinkedInissä. Kesäkuussa saamme sitten lisäoppia verkostoitumisesta ja hankkeista Eu-tasolla Brysselin opintomatkalla.
Omassa opetuksessasi työelämälähtöisyys, palveluliiketoiminta ja yrittäjyys näkyvät päivittäisessä opetuksessa. Työelämän kanssa teemme tiivistä yhteistyötä, sairaanhoitajaopinnoissa on 75op ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Opiskelijat harjoittelevat niin kunnallisella puolella kuin yksityisektorilla sekä kolmannen sektorin paikoissa.
Palveluliiketoimintaa oppilaitoksessamme tarjotaan mm. hyvinvointipysäkillä, joka on opiskelijoiden avoin oppimisympäristö ja harjoittelupaikka. Minun hyvinvointipysäkillä ohjaamani harjottelut ovat lasten, nuorten ja perheen harjoittelu 9op, opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat hyvinvointipysäkiltä erilaisia terveyden edistämisen ohjauskäyntejä mm. Ammattiopisto Luoville, Kemin kaupungin nuorisotoimeen ja Leijona emoille.
Paljon siis teemme yhteistyötä alueen toimijoiden kanssa, mutta kehitettävää siltikin riittää. TKI-osaajavalmennuksessa olemme keskustelleet yrittäjyyskasvatuksen integroimisesta jokaiseen opintojaksoon sekä palvelumuotoilun opinnoista, tulevaisuuden Sotelaisille erittäin tärkeitä opintokokonaisuuksia.
Oppilaitosten tulisi päästä vieläkin lähemmäksi työelämää ja opettajien jalkautua enemmän käytäntöön, tämä toivottavasti mahdollistuu ensi syksynä omalta kohdaltani, sillä käytännön harjoitteluun olemme valmistelleet sellaista muutosta, että harjottelun tehtävät jätetään pois ja opiskelijat saavat rauhassa keskittyä työharjoitteluun ja meille opettajillekin jää resurssia olla mukana harjoittelujaksoilla käytännön hoitotyössä, ME LIKE!!!!
Oppilaitosten tulisi päästä vieläkin lähemmäksi työelämää ja opettajien jalkautua enemmän käytäntöön, tämä toivottavasti mahdollistuu ensi syksynä omalta kohdaltani, sillä käytännön harjoitteluun olemme valmistelleet sellaista muutosta, että harjottelun tehtävät jätetään pois ja opiskelijat saavat rauhassa keskittyä työharjoitteluun ja meille opettajillekin jää resurssia olla mukana harjoittelujaksoilla käytännön hoitotyössä, ME LIKE!!!!
Lähteet:
Lamppu V-M. 2016. Tulevaisuuden työ ja yrittäjyys - tietoa, taitoa ja asennetta. Luento 14.9.2016
Lapin ammattikorkeakoulu 2018. Strategia. Viitattu 22.4.2018 http://www.lapinamk.fi/fi/Esittely/Lapin-AMKin-strategia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti